Eftersom jag var färdig med enkätinsamlandet innan jag åkte till Nicaragua har mina arbetsdagar sedan jag kom tillbaks till stränderna vid La Libertad spenderats framför datorn. Hamnade äntligen på ett lägenhetshotell där jag har haft fungerande wi-fi i mitt alldeles egna rum. Så jag har kunnat sammanställa mitt insamlade material, fått gjort en hel del behövlig research och skrivande utan onödiga störmoment och utan att behöva ta mig någonstans. Arbetsmiljön har alltså varit till det bättre vilket gett mig tid till att vara ute i vågorna och surfa extra mycket, umgås ännu mer med vänner och äta alldeles för många pupusas. Har även hunnit med återkopplande möten på universitetet i San Salvador och med kvinnorättsorganisationen ORMUSA vilket varit bra.

Men så tog maj månad slut och så även mitt äventyr här. Eller ja, inte helt. För öroninfektion, magsjuka och hög ihållande feber hände… Så igår, torsdag 31 maj då jag skulle flyga hem avråddes jag av såväl en salvadoransk som en svensk läkare att flyga och kom då till beslut (i sista sekund) att inte åka till Sverige förrän jag åtminstone kan tryckutjämna och inte behöver löpa intervaller mellan hängmatta och toa. Så äventyret är på sätt och vis inte helt över, fastän min ryggsäck är packad och trots att jag nu inte kan göra mycket annat än att ligga i hängmattan och vänta på att all medicin och vila ska slå ut alla bakterier.

Därför har jag nästintill helt knutit ihop säcken för min tid i El Salvador. Och att (nästan) säga hejdå känns helt okej, jag är färdig och nöjd med det jag i syfte reste hit för samtidigt som jag fått så många fler lärdomar, insikter, vänner och erfarenheter än jag på förhand kunnat be om. Sen att jag dessutom dragit på mig en del sjukdomar, att det varit tufft att genomföra mitt insamlingsarbete och att jag ännu en gång satts i en kulturell kontext där en som kvinna dagligen blir objektifierad av män är saker som fått höra till. De negativa aspekterna sätter dock långt ifrån punkt för mitt äventyr, för vad jag till dess kontrast också fått uppleva är ett helt fantastiskt, varmt och omtänksamt bemötande från lokal befolkning men också från andra utlänningar vilket gjort att jag knutit många nya kontakter men framförallt fått två starka vänskaper. Sen har även min spanska utvecklats till det bättre, jag har fått tillräckligt med insamlat material till min kandidatuppsats som ska in i augusti och jag har nästan(!!) lärt mig surfa (några vågor fångade jag innan jag fick infektion i ena örat i alla fall) samt fått upptäcka och uppleva så himla häftig natur! Och mer än så tänker jag inte begära från en två månaders Minor Field Study-resa.

Många som reser genom Latin eller endast Central Amerika tenderar att välja bort just El Salvador på grund av dess våldsamma rykte. Oftast söker sig enbart surfare hit då landet dessutom är känt för sina vågor men även om en inte surfar finns här fantastiska saker att uppleva! Landet är till sin yta väldigt litet, men sitter på mångsidig, rik natur innefattande bland annat 22(!) vulkaner, extremt många häftiga vattenfall, vackra kaffeplantager, maya-ruiner, paradissjöar och oexploaterade långa (och korta) stränder! Ett minus är såklart machokulturen men det är inte något som bör skrämma iväg turister, kulturen här omfattar så mycket mer och annat – mångt och mycket härligare – än bara machoaspekten. Människor är öppna, varma, omtänksamma, hjälpsamma och roliga! Det är få platser jag tidigare varit på och upplevt lokalbefolkningen så extremt hjälpsam och öppen som här - i ett av världens mest våldsamma länder. Våldet rör en inte som turist – det drabbar framförallt lokala kvinnor och unga män som dras in i landets väletablerade gängverksamhet - chansen att som turist bli bestulen är inte större här än någon annan stans och så länge en inte rör sig i främmande kvarter under dygnets mörkare timmar skulle jag påstå att en är väldigt trygg. Självklart är det alltid viktigt att vara medveten om landets machokulturella prägling och dessutom utbredda gängverksamhet men jag anser verkligen inte att det bör skrämma iväg en från att upptäcka och uppleva allt fantastiskt detta fantastiska och mångsidiga land har att erbjuda!

Nästan-hejdå, och på återseende El Salvador ❤ 

Jag och Karen, en riktig powerwoman från La Libertad. Är så tacksam för all hjälp jag fått av henne gällande min studie men också annat samtidigt som jag är så glad att ha fått utveckla vår vänskap här i år! 

Tamara från Schweiz som volontärarbetar på en skola i Zonte. Hade lyckan att stöta på henne redan under min första dag här och sedan dess har vi hängt dagligen!

Härligaste hostelet - "Wipeout" i Zonte! Här möts en av lika härliga backpackers som solnedgångar!
 
 
Mandala Ecolodge - i närheten av La Libertad - väld värt en dagsutflykt.
   
I närheten av La Union: Vulkanen Conchagua med utsikt över Nicaragua och Honduras! 
 
 
Ett hotell vid Playa Cucu - superfint men lite väl overpriced. 
Jag bodde på Turtle lodge som också det var supernice!

 
Kamera och vätskepaus på väg upp för Vulkanen Santa Ana! 
 
Helt otrolig utsikt från toppen ner till kratern av Santa Ana vulkanen! 
Lago de Cuatepeque 
 
 
Ett vattenfall i norra El Salvador! 
 
 
San Salvador och typisk mat: Casamiento alltså ett "Giftemål" mellan ris och bönor hehe. 
 
Vattenfall vid Tamanique, 30 min från playa El Tunco.  
   
Från en solnedgång i Tunco där jag befinner mig nu:

1 kommentarer

emma

02 Jun 2018 09:26

alltså utsikten över Nicaragua och Honduras ser ut att vara magisk

Kommentera

Publiceras ej