Som jag nämnde i mitt första inlägg härifrån så bor jag på ett ställe som heter El Zonte, en lugn liten by precis vid havet. Stämningen här är härlig, det finns en del små lokala gatukök och restauranger, några mindre kiosker och en lokalbefolkning som inte verkar trötta på de turister som besöker stället utan tvärt om, agerar genuint välkomnande och är tillmötesgående. Jag har hamnat på ett härligt hostel som heter Wipeout och trivs väldigt bra.

Trots att det såklart vore skönt att ha ett eget rum eller rentutav en lägenhet känns det bra att ändå starta resan genom att bo som jag gör, i och med att jag då får det sociala gratis. Några andra på hostelet har redan varit här ett längre tag och känner således lokalbefolkningen väl vilket har gett mig en skjuts in till de kontakterna också. Så det gynnar och har redan gynnat mig både personligen men också min studie då jag redan stött på några lokalbor som ivrigt vill hjälpa mig med den genom att diskutera frågeställningen men framförallt genom att knyta mig till andra användbara kontakter.

När jag ändå är inne på studien, så har jag så smått börjat komma igång. Hela förra veckan gick åt till översättning och formulering av de frågor jag förberett till enkäterna som jag här ska samla in från kvinnor. Fick fin hjälp av min lokala vän Karen men också av en nyfunnen vän med salvadoransk och svensk bakgrund. Och då påskfirandet äntligen tog slut här i måndags, kunde jag åka in till La Libertad, den lilla staden som ligger ca 20-30 minuter från El Zonte med buss, för att utföra en liten pilotstudie genom att samla in ca 10 enkäter från kvinnor där i måndags. Detta för att testa hur de frågor jag valt att ställa uppfattas och för att få en första liten inblick i hur svaren ter sig. Kvinnorna jag stötte på i staden var inte svåra att knycka några snabba minuter från – utan de var väldigt hjälpsamma och svarade så gott de kunde. En var analfabet men i det fallet kunde jag läsa upp frågorna och fylla i svaren åt henne, omständligare än så blev det faktiskt inte. Lite justeringar krävs dock för att förbättra min enkät och vidare ska jag åka in till det nationella universitet i San Salvador idag för att diskutera studien med en nationalekonomisk professor där. Så det är en intressant dag jag har framför mig nu!

Under tiden jag inte arbetar konkret med studien här på plats, läser jag en del artiklar och rapporter för att kunna slipa på de delar av uppsatsen som jag redan kan skriva. Men utöver de timmar då jag studerar/arbetar med det tar jag surflektioner, går på yogapass, äter massa färsk frukt och pupusas, umgås med andra turister och lokalbor, dansar salsa eller bara hänger vid stranden! Så mig går det ingen nöd på, lever i en härlig blandning av nytta och nöje i en miljö jag saknat och verkligen trivs i. 

1 kommentarer

Angelica Wåhlin

06 Apr 2018 21:25

Ser otroligt mysigt ut :)

Kommentera

Publiceras ej