Med Machu Picchu i sikte åkte jag tillsammans med sex andra européer till Cusco under Halloween-helgen. Helst av allt hade jag velat göra en riktig fyra-fem dagars vandring till Machu Picchu, men vi fick inte ihop det rent tidsmässigt då vi var sent ute med bokning och planering av själva resan. Väl där vandrade vi oss dock ändå tillräckligt trötta i benen genom att själva skräddarsy vandringsutflykter och äventyr under våra dagar med bas i Cusco. Vi bodde på två olika hostel, varav vi stannade flest dagar på Pariwana som är ett populärt hostel bland unga backpackers, med närhet till många historiska byggnader, sevärdheter, restauranger och barer.

Cusco

Cusco är otroligt rik på kultur och historia då det var Inkarikets kulturella centrum och huvudstad innan dess fall 1533, då spanjorerna kom och erövrade staden. Till följd av Inkarikets fall skedde stora ombyggnationer varvid templen raserades och nya kyrkor byggdes – vilka man idag möts av, framförallt i området som kallas Plaza de Armas. Det finns dock vissa kvarlämningar kvar från just Inkariket värda att se – kan tipsa om att ta en rundtur med någon av alla guider från just Plaza de Armas.

Vi landade i Cosco som är beläget på 3400 meters höjd över havet sent onsdag kväll, så det var först på torsdagen vi på riktigt började se oss runt i staden och acklimatisera oss till höjden. Jag har tidigare varit på över 3000 meters höjd men trots det blev och blir jag alltid förvånad och fascinerad över känslan. Till en början känns kroppen minst 5 kg tyngre och andningen blir ansträngd efter minsta lilla rörelser. Kippande efter luft, med lite huvudvärk och illamående gick vi således långsamt upp för vad som kändes som tusentals men förmodligen var närmre ett hundratals trappsteg, till en bergstopp med utsikt över hela staden. Det var på vägen ner stannade vi på ett ställe som heter Green Falafel där det serveras otroligt god falafel men också andra spännande rätter.

Hur som helst, det här med höga höjder är värt en extra kommentar. Vissa kan ju bli riktigt ”höjdsjuka” men som tur var blev ingen av oss i sällskapet mer påverkade än till den grad att kroppen, huvudet och andningen kändes tyngre än vanligt. Rent taktiskt bör en som turist dock ha minst två-tre dagar av acklimatisering i Cusco innan genomförande av olika vandringar uppe i bergen, som inte sällan är på ytterligare en eller två tusen meters höjd över havet. Vi hade dock inte riktigt tid för en särskilt mycket längre acklimatisering då vi redan på torsdag kväll tog en buss (en s.k. collectivo) till Ollantamtambu för att hinna med ett tåg som vi på förhand bokat via PeruRail till Aguas Calientes - för att där checka in på ett hostel innan fredagens vandring till och på Machu Picchu.

Machu Picchu

Vi kom fram till Aguas Calientes runt tolv på natten och checkade in på vårt hostel direkt för att halvsova i några timmar. Kl.05.30 började vi promenera från hostelet till Machu Picchus ingång, vilket var helt fantastiskt. Från att ha varit i ett alldeles för grått Lima, bland galen trafik och en minst sagt stressad omgivning, till att vandra bland spektakulära berg och faktiskt andas ren och frisk luft, var helt magiskt. Vore det inte för att vi hade Machu Picchu som mål hade vi förmodligen stannat och njutit desto mer av alla otroliga vyer, men med vårt mål i sikte var vi uppe vid ingången till den historiska Inkabyn vid sjutiden.

Väl inne på själva området gick vi omkring och tog en massa bilder, precis som alla andra hundratals turister, innan vi någorlunda stressade dessutom besteg ”Machu Picchu Mountain”. Vi hade nämligen ett tåg att passa, tillbaks till Cusco vid tretiden och när de inne på området sa till oss att det vanligtvis tar tre timmar att bestiga detta berg tänkte vi nästan strunta i det helt. Men vi bestämde oss för att promenera så högt upp vi hann och gjorde således det i en himla fart – så en och en halv timma senare var vi uppe på toppen och blickade ut över all mäktig natur och själva Machu Picchu innan vi hade en lång promenad nerför.

Regnet började dessutom ösa vid tolv vilket gjorde oss desto nöjdare över valet att ta den tidiga morgonturen istället för den på eftermiddagen. Och det är förövrigt ett tips, alltså att välja den tidiga besökstiden, särskilt till de som besöker Machu Picchu under dess regnperiod som normalt räknas vara från november till mars. För trots att det är regnperiod brukar mornarna vara hyfsat klara och regnfria innan det vanligtvis kommer in riktiga monsunfall på eftermiddags och kvällstid.

Fyrhjulingsäventyr till La Salinas

Väl tillbaks i Cusco hade vi alla träningsvärk i ben och rumpa dagen därpå, alltså på lördagen, så vi bestämde oss för att utföra en icke så fysiskt ansträngande aktivitet – på fyrhjulingar! Så vi drog ut med en turistgrupp för att åka fyrhjuling vid några vackra sjöar och till ett traditionellt saltbruk, Las Salinas de Maras. Superhäftig upplevelse och helt perfekt när ingen av oss riktigt kunde promenera normalt.

Laguna Humantay

På lördagskvällen bokade vi en ny vandringstur till söndagen. Denna gång till ett berg med regnbågsfärger beläget ca 5000 m.öh., s.k. Rainbow Mountain, som vi alla verkligen ville se! Turistbyrån på hostelet ringde en annan turistbyrå som då skulle ansvara för turen och hämta upp oss på hostelet kl.04.00 följande morgon. Toppen tänkte vi, gick och la oss och var sedan uppe innan tuppen lördag morgon för att åka till Rainbow Mountain – trodde vi.

Efter två timmars bussresa, ett stop för frukost och en till timmas bussresa hoppade vi ut.

Guiden presenterade då för oss att vi bara hade två timmars vandring uppför till 4000 meters höjd där vi skulle få se Laguna Humantay… sedan blev hon tyst och vi alla frågade hur långt det därifrån då skulle vara till vårt mål med dagens utflykt, alltså Rainbow Mountain? Förvirrat svarade guiden att det är en helt annan vandring, som tar start fyra timmars bussresa från där vi vid denna tidpunkt befann oss. Något hade tydligen gått helt snett i bokningen och vi insåg att något Rainbow Mountain, det skulle det inte bli idag. Vi bestämde oss såklart ändå för att vandra upp till lagunen och fick njuta av tio minuters fantastisk utsikt över den innan det började ösregna och vi sakta vandrade nedför i regn och lera.

Väl tillbaks på hostelet förhandlade vi till oss en gratis tur till Rainbow Mountain dagen därpå, i och med dagens felaktiga destination. De flesta i gruppen var dock inte supertaggade på att gå upp och vandra så tidigt ännu en morgon eftersom vi alla var trötta i kropp och huvud efter all vandring. Dessutom hade vi alla ett flyg framför oss kommande kväll, vilket vi inte gärna ville riskera att missa. Men jag lyckades i alla fall övertala fyra av fem till att trots allt göra vandringen - och dessutom tidigare än vanligt - för att inte riskera att missa flyget, men också för att undvika så mycket risk för regn och snö som möjligt. I övrigt strosade vi runt lite på marknader och alla utom jag själv åt marsvin som då tydligen är något av en "specialite" uppe i Anderna.

Rainbow Mountain

Kl.03 på morgonen satt vi alla i en liten minibuss och försäkrade oss minst tio gånger om att vi var på väg till just Rainbow Mountain. Fyra timmars resa och en frukost senare började vi vandringen – vilket var den tuffaste rent altitudmässigt men samtidigt den planaste vandringen vi gjorde. Efter ca två timmar nådde vi en iskall topp där vi trots en del snöfall under natten fick se regnbågens alla färger på åtminstone ena sidan av berget! Nöjda och frusna återvände vi sedan till Cusco och hann till och med fira vår resa med en sen och god lunch på en av stans mest populära vegetariska restauranger, Green Point, innan flyget hem till Lima gick igen.

Summa summarum, Cusco med all dess närliggande natur och kulturhistoriska arv från Inkariket är ett absolut måste att besöka som turist i Peru. Naturen och kulturen där är så välbevarad och vacker att varannat ord en uttrycker på plats är "wow". Trots att det är relativt fullt av turister, vilket såklart tar bort en del av charmen, går det att i viss mån komma undan de värsta turist-timmarna på olika ställen. Vi satsade på privata turer och så tidiga utflykter som möjligt. Detta med tanke på att 1.andra turister då låg och sov, och började sina vandringar när vi redan varit på toppen och börjat vandra nedåt igen och 2.risken för regn var såpass mycket mindre på mornarna än under eftermiddagarna.

Many many thanks to the best company I could imagine do this trip with there and then, all together representing Austria, Holland, Finland, (Sweden), Schweiz and Germany!