Då ambassaden stängde helt under jul fram till den andre januari hade jag tur att få hela tio dagar ledigt för resande! Denna gång bar det först av norrut och inåt landet, till Huaraz där jag och mina två holländska vänner Ruud och Annemiek hade spanat in tre intressanta vandringsleder, till tre olika laguner. Så vi avsatte fyra dagar för vår vistelse i Huaraz totalt, på ett supertrevligt hostel som hette Joe’s, där en äldre man med sina två söner arbetade flitigt och gav oss hur mycket tips som helst. Dessutom lärde den äldre mannen, Jovencito, mig en del Cechua vilket är Perus största urbefolkningsspråk – så det tackar jag honom för!

Hur som helst, så kom vi fram till Huaraz lördag kväll efter en tio timmars bussresa och försökte acklimatisera oss till de 3000 meters höjd över havet som staden är belägen på genom att boka den enklaste möjliga vandringen för morgondagen, till Laguna Paron.

Det var lite väl enkelt dock, då vi satt i en buss hela vägen fram till lagunen. Nåja, vi fick vandrat runt lagunen lite och upp till en utsiktsplats. Utsikten var fantastisk, likaså naturen runt omkring. Men att inte ens kämpa lite för att komma upp till lagunen, det var inte riktigt vår grej kännde vi. Upplevelser och vyer blir verkligen så mycket bättre efter någon eller några timmars vandrande och kämpande uppför tycker jag! Men men, vi hade ju två tuffare vandringar framför oss och det var väl kanske bra ändå att ta det så lugnt under vår första dag på den höga höjden.

Laguna Paron

 
 
 
Laguna 69
 
Andra dagen, den 24e vaknade jag och hojtade GOD JUL till Ruud och Annemiek, men fick endast två skeptiska blickar till svar. Tydligen firar de julafton den 25e i holland. Så vi fick helt enkelt julafton två dagar i rad detta år! Efter en kort diskussion om vilket land som har bäst jultraditioner hoppade vi in i en förbestäld bil för att komma till ett ställe jag tidigare sett bilder på och verkligen önskat besöka länge, nämligen Laguna 69. Vi beställde bilen till att komma extra tidigt för att försäkra oss om att få en stund ensamma på toppen, utan andra turister och regn. 
 
Planen gick som tänkt - först upp på toppen var vi efter cirka tre timmars långsamt vandrande på 4000 meters höjd över havet, i heelt fantastisk natur, där vi gick runt bland en massa kossor och tjurar och fick syn på Perus högsta berg Huascaran. När vi väl nådde toppen hade vi dessutom väldigt tur med vädret då det sprack upp och blev relativt molnfritt. Så på vägen tillbaks gick vi alla som på moln efter att ha sett detta ställe, vilket lätt är topp 3 om inte 1 vackraste ställena jag varit på. Se bara nedan hur fint det var! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Laguna Churup 
 
Tredje dagen, under vår andra julafton, tog vi en tur till Laguna Churup. Vilket var himla roligt, för mitt upp i all vandrig mötte vi på branta berg med rep som vi då var tvugna att klättra upp för! Vackert var det också för den delen, även om Laguna 69 var svårslaget och orättvist att ha i ryggsäcken från gårdagen. 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
Under kvällarna firade vi vardera vandring med god mat varav vi på julafton åt en av de bästa rätterna någonsin! La Casa de Zerala, ett hostel med en liten restaurang inuti! 
 
Efter våra dagar i Huaraz åkte vi till Huanchaco, lite längre norrut vid kusten där surfingen tydligen skulle vara bra! Och det var den. För första gången kunde jag gå ut med min bräda två gånger om dagen - i en hel vecka!! Faaantastiskt. Men också extremt jobbigt. I början framförallt, när jag inte riktigt kände till stränderna och de såkallade pointbreaksen - där vågorna bryter ute i havet. Starka strömmar in mot stranden gjorde det svårt att komma ut men med vilja så gick det alltid tillslut! Väl ute hamnade jag under vattnet mer än på brädan, men så fort jag lyckades stå upp på åtminstonde en våg (efter två timmars mer eller mindre misslyckande) var allt kämpande värt det. Och tillslut kom jag upp en hel del och kunde ta mig ut till ett mer avancerat ställe på stranden dessutom.
 
 
 
Så det blev en riktig surfarvecka detta, och det nya året firades in genom mer än fem timmars surfing och sedan en härlig middag med gänget, som nu bestod av två till vänner som kommit till oss från Lima över helgen, och sedan utgång på en klubb vid stranden. Så det blev en perfekt semester med både vandring, fantastiska vyer, surfing och strandhäng i mängder (med helt magiska solnedgångar)! 
 
 
 
Huanchaco, Huaraz, Julfirande, Laguna 69, Laguna Paron, Nyår, Peru, Surfing,

Kommentera

Publiceras ej