I El Salvador åkte jag raka vägen ut till kusten. Eller ja inte helt och hållet ”raka vägen”, hade ett bussbyte på en timma, där jag tursamt stötte på en tjej som sålde Pupusas (traditionella tortillas, fyllda med ost och diverse andra valbara ingredienser).

Då jag väntade på bussen strax intill hennes matstånd började vi samtala, hon bjöd mig på en pupusa och till sist lärde hon mig dessutom hur en tillagar dem! Så den timmas väntan i ett stekhett El Salvador blev riktigt rolig, och ännu en gång hade jag tur att stöta på en helt fantastisk lokalbo. Lika trevligt som gott första intryck av El Salvador. Vi bestämde strax innan min buss kom att vi dagen efter skulle ses för att åka på en utflykt ihop!

Min första egengjorda pupusa, fylld med ost. Svingod om jag får säga det själv!Härliga Keren! Så himla glad och snäll tjej!

Väl framme vid kusten, landade jag på ett hostel vid namn Wipeout. Mitt på stranden Playa el Zonte. = hamnade verkligen i paradiset och valde att sova här alla tre resterande semesternätter!

Och inte tackade jag nej till Yoga på mornarna med utsikt över havet. Helt fantastiskt! Hade egentligen kunnat åka iväg och sett lite andra ställen men valde att ta del lugnt på Playa el Zonte och närliggande stränder mest för att jag reste runt så mycket i Guatemala innan att jag bara suktade lugn och ro – samt sol och bad när jag kom till El Salvador! Inte ett moln fick jag syn på under mina fyra dagar där och jag svettades konstant då det uppskattningsvis var uppåt 35-40 grader i skuggan. Just how I like it! Måste tilllägga att jag stött på de snällaste, mest hjälpsamma människorna i El Salvador, den ena efter den andra har hjälpt mig på ett eller annat vis – varit trevliga mot mig och jag har verkligen överraskats av hur fantastiskt detta land är!

Keren i en restaurang precis vid stranden, i väntan på varsin plocktallrik med bland annat räkor! - gott!Omgavs dessutom av härliga backpackers på hostelet, fantastisk stämning och miljö, vågor som bara genom att blunda en sekund tog mig hem till Smögen och yogapass utförda med utsikt över havshorisonten. Och de korta beskrivningarna samt de få bilder jag lyckades ta innan kamerabatteriet dog får sammanfatta mina fyra dagar i El Salvador.

Från en av kvällarna då vi från hostelet lirade någon slags frisbee-öl spel på stran! Är så glad att jag oplanerat ändrade om min resa och hamnade just på Playa el Zonte. Fick verkligen vilat ut mig och ladda batterierna inför resterande projekttid i Nicaragua. Så när jag i fredags återvände, med sand mellan tårna, till mitt hem i Santa Isabel kände jag mig inte ens trött av den 9 timmars långa bussresan utan mest bara glad och nöjd över hur bra min semester varit och dessutom taggad på att nu ta tag i fotbollsprojektet här igen. Det blir en intensiv slutspört på 5 veckor innan jag åter är på svensk mark igen!

Hej från Fannsan!

1 kommentarer

Dammsugarexperten

28 Apr 2017 14:43

haha dina bilder gör ju inte att jag blir mindre sugen på att åka!

Kommentera

Publiceras ej