Efter att jag varit uppe och besökt ön Flores samt gått runt bland en massa Maya-ruiner och olika tempel i Tikal återvände jag till den vackra kolonialstaden Antigua. Denna gång bodde jag på ett hostel i en annan del av staden och spenderade där två nätter – alltså blev det tre hela dagar vilka jag ack så rastlöst mest spenderade promenerandes bland vackra byggnader, folkmassor och katolska processioner (parader av katolska män och kvinnor bärandes på gigantiska kistor med diverse religiösa budskap). En av dagarna tog jag mig dessutom ut med en Chicken-bus till en farm (Valhalla) där de odlade ekologiska macadamianötter. Där fick jag en rundtur, lite smakprov av nötterna och som grädde på moset serverades jag fantastiska pannkakor gjorda på de egenodlade nötterna! Kan inte med ord beskriva hur goda dem var, men här nedan har ni i alla fall en bild som jag i alla fall nästan tycker lyckas förmedla smaken på ett rättvist sätt.

När jag smält pannkakorna gick jag ut till vägen och hoppades på att en buss snart skulle komma förbi körandes mot Antigua. Det gjorde det inte. På en kvart i alla fall.. och mitt tålamod i den stekheta värmen höll inte mycket längre än så. Så jag bestämde mig för att försöka få lift tillbaks istället. Sträckte upp tummen i vädret och fick jackpott direkt! Första bilen stannade och det visade sig vara en familj med två döttrar i 27 och 30års åldern som skulle till en by i närheten av Antigua. Så jag hoppade in! Efter att ha pratat lite under färden frågade dem om jag inte ville med och luncha med dem, mätt tackade jag ändå av artighet ja. Så tillsammans med denna familj sköljde jag ner pannkakorna med flottig kina-mat och lärde känna dem så väl som det bara går att lära känna en hel familj över en lunch.
 
27åriga Monica, pappa Hugo, mamma Mona och 30åriga Paula + en herrans massa kinamat!
De bjöd sedan med mig hem till deras semesterhus, dit de från början varit på väg, så jag åkte med dem dit och hängde en stund innan vi tillsammans gick ut i byn och tittade på lördagens påskfirande ihop. Kunde inte nog intala mig själv vilken tur jag hade att stöta på denna underbara familj under hela dagen och kan såhär i efterhand bara tacka mitt eget dåliga tålamod och mina blåa ögon för att jag trots allt valde att lifta mig tillbaks från macadamianöts farmen. 
 
Semesterhuset - väldigt vackert!

Deras två gulliga hundar!

Och Paulas två små sköldpaddor!
Här är några av alla hundra (eller förmodligen tusen) vackra "mattor" gjorda av sågspån som de färgat för att kunna lägga ut i olika vackra mönster. Vet inte riktigt varför dem skapar dessa mattor, efter att paraden gått brevid eller till och med rakt över dem så sopas dem undan - så de skapas, beundras i några minuter och sedan sopas de bort. Well. Vackert så länge en får beundra dem iallafall! 
Monica och jag framför en vacker kyrka som fotografen inte riktigt lyckades få med i bilden 
Bästa familjen i Guatemala! 
 
Mätt på såväl mat som folkmassor, påskfirande och stadsturistande bestämde jag mig för att boka om min bussresa hemåt Nicaragua, så att jag redan på söndag natt kunde hoppa på bussen och ta mig halvvägs hem, närmare bestämt till El Salvador.
 
Lite bilder från allt påskfirande och annat i Antigua:

Kommentera

Publiceras ej