Till de vanliga hushållsarbetet här på landsbygden hör inte bara städning, matlagning och tvättning till utan det finns en hel del andra saker som även de dagligen måste utföras. Bland annat: 1.att promenera bort till en betesmark med de två tjurarna samt hästen och 2.att hämta vatten från en brunn längre bort i byn. Här om dagen fick jag hjälpa brorsan Royri med dessa två saker!

Vi började med att lämna djuren, vilket innebar att jag fick promenera med hästen längs vägkanten och se till att den stod still då trafik passerade på den smala landsvägen medan Royri försökte få tjurarna att göra det samma. Hästen var inte så svår att styra och få med sig till betesmarken men tjurarna blev som galna ibland och gick mitt i vägen där bilar kör utan någon som helst koll, så jag trodde vid ett flertal tillfällen att de skulle bli överkörda. Det blev dem såklart inte men det var kanske mest på grund av att Royri sprang som en dåre efter dem och till min förskräckelse piskade djuren med en längre pinne. Det är tyvärr på det viset de hanterar djuren här och hur mycket jag än önskar att det inte vore så och hur mycket jag än diskuterar detta med Royri så kommer inte jag kunna ändra på detta beteende. Royri förklarar gång på gång att djuren är uppfostrade vid att bli piskade och att djuren måste hanteras på detta vis. Jag har ingen aning om hur vi i Sverige faktiskt hanterar våra djur på bondgårdar men jag har svårt att se svenska djurskötare piska sina djur på samma vis och i samma uträkning som de gör här i Nicaragua. Royri menar dock att eftersom de är uppfostrade med att bli piskade här så kan en inte bara sluta piska dem, för då skulle de inte lyda. Så, absurt nog lyckades Royri piska in tjurarna till betesmarken medan jag iallafall fick hästen att snällt följa in mig dit utan piskande.

Efter att ha lämnat djuren gick vi hem för att hämta varsin stor hink och tog oss sedan på Royris cykel till en av byns brunnar för att hämta vatten. Eftersom detta är något familjemedlemmarna gör varje dag, och flera gånger om dagen dessutom, tänkte jag att det inte skulle bli särskilt jobbigt. Men aj vad fel jag hade. Väl där var vi tvungna att sitta och vänta på vår tur ett tag vilket i sig var bra för då såg jag hur de andra, så att jag själv kunde anamma deras teknik sedan när det skulle bli min tur att pumpa vatten! Tillägg: det varken såg svår eller tung ut... Väl min tur och jag fick kramp i armar och axlar efter att bara ha fyllt en tiondel av hinken med vatten. Jag tänkte där och då redan ge upp men ville inte framstå som den bortskämda svensken som inte ens fixar att fylla en hink med vatten framför de andra byborna som stod och såg på. Så jag fortsatte och på grund av att det var såpass ansträngande för mina armar kändes det som att det tog uppåt 20 minuter men i själva verket kanske det ”bara” tog 5-7 minuter och jag klarade faktiskt att fylla den helt vilket gjorde mig lite stolt. Tills dess att Royri började pumpa vatten till sin hink och lyckades fylla den helt och hållet på bara 1-2 minuter. Aja, övning ger färdighet och jag har i och med min tävlingsinstinkt lovat mig själv att följa med och hämta vatten oftare i fortsättningen för att kunna öva upp mina vatten-pumpar färdigheter men framförallt också för att jag nu har extremt stor respekt för resterande familjemedlemmar som varje dag går fram och tillbaks till brunnen för att hämta vatten till huset, som ju jag själv också använder! Arbetet slutar ju inte med att en lyckats fylla sin hink utan en måste ju också transportera hem vattnet. Att vi hade cykeln med oss denna gång är jag tacksam för, för jag vet faktiskt inte om jag hade orkat bära min hink längre än 20 meter. Vi har ca 700 meter hem från denna brun. Så jag förstår verkligen inte hur mina systrar och min mamma här orkar bära hem vattnet hela vägen. Ska följa med Yulydi imorgon för att se hur hon bär sig åt! Som sagt hyser jag extremt stor respekt för familjemedlemmarna som utför detta arbete varje dag och samtidigt känner jag mig tacksam för att jag själv aldrig varit tvungen att göra det utan har tillgång till rinnande vatten hemma i Sverige. 

Bild på Royri från betesmarken som befinner sig på en hög kulle/litet berg, så som ni kan se var det härlig utsikt över byn därifrån. Hade tyvärr inte med mig mobilen då vi hämtade vatten, så får ta kort och visa upp det nästa gång istället.

Hoppas ni hemma haft en fin helg och att ni njuter lite extra av det rinnande vattnet nästa gång ni duschar! :) 

Kommentera

Publiceras ej