För varje dag som går blir jag mer och mer imponerad av de Nicaraguanska kvinnorna. Och då har jag ändå varit här i dryga fem månader, alltså ungefär 140 dagar. De städar, tvättar, lagar mat, transporterar överfulla hinkar med vatten på huvuden flera hundra meter, matar djuren och hämtar ved till spisen varje dag. Oavsett om de själva har en dålig dag, dragit på sig en förkylning eller känner sig trötta. Allt för att hushållet och familjen ska gå runt. Och jag kan själv inte bli nog avundsjuk över hur oegoistiska dem som individer är. Aldrig någonsin är det dem själva som tar för sig av den mat dem lagar först, alla andra familjemedlemmar kommer nämligen alltid i första hand.

Framförallt imponeras och förundras jag av den kvinna som står mig närmst här. Min värdmamma Mayra, som jag dagligen träffar och samtalar med allra mest. Jag fascineras av hur hon genom sitt dagliga arbete och med sitt stränga men kärleksfulla vis håller ihop familjen och får hushållet att gå runt. Det är intressant att se henne i hennes så självklara roll och betrakta hennes moderskap på nära håll. Sedan att hon lagar Nicaraguas godaste friterade matbananer gör inte hennes status sämre.

Mamma Mayra, som vanligt med ett leende på läpparna i köketIdag är det den förste maj. Och precis som i Sverige är alla lediga denna dag. Alla har ledigt med ett stort undantag i form av kvinnorna i hemmen här i Nicaragua. De starka, outtröttliga och fantastiska kvinnorna. Mamma Mayra steg som vanligt upp innan tuppen idag, började dagen med att tända eld i spisen för att värma upp kaffe till familjen och diska gårkvällens disk. Och så fortsätter hon med allt annat som ska göras, eller rättare sagt måste göras. Mycket med hjälp av de andra två snopplösa familjemedlemmarna Yuleydi (19 år) och Nayeli (14 år). Och ungefär så ser det förmodligen ut i de flesta hem på landsbygden i Nicaragua, varesig förste maj eller ej.

Yuleydi hjälper här Mayra i köketGlad som vanligt hon också

Här hämtas det vatten i en släktings brunn, någon kilometer från vårt hus
 

Kommentera

Publiceras ej